SENIOR FIXIT: Finn Olav med den nye løygangen, som vi håper varer like lenge som den gamle (20 år), for den kostet flesk. Men hi-tech og lekker er den. Vi gleder oss til å teste den over Atlanterhavet.

Vi ligger i en marina som heter Puerto La Luz i Las Palmas. Det er her ARCen starter hvert år. Det er her man kan få gjort ting før Atlanterhavskryssen. Her finnes alt av rimelige båtforhandlere, verksteder, seilmakere og grønnsaksmarkeder. Marinaen er statlig, og dermed billig å ligge i. Men den har sine bakdeler. Kriminaliteten er enorm, og dinghyer og sykler forsvinner daglig. Vi har selv sett sykkeltyver i aksjon, mens staben i båtklubben trakk på skuldrene og smilte unnskyldende til oss. I tillegg snakker de ansatte ved marinakontoret konsekvent ikke engelsk, og de bruker trynefaktor for å avgjøre hvem som skal få god service og hvem som skal legges hindre i veien for. De fleste vi har snakket med, mottar spansk service. Det vil si ingen eller dårlig service. Merkelig at ingen har forklart spanjolene at det er turismen de lever av. Drikkevannet i marinaen stinker sånn at vi ikke engang kan bruke det til å vaske hendene våre med. Og på fortauene kravler kakerlakker på størrelse med folkevognbusser rundt. Vi vurderer seriøst å fylle vanntankene våre med appelsinjuice i stedet. Det blir noe å vaske opp med i rom sjø! Så vår oppfordring til andre seilere er klar: Dersom du har endel å gjøre på båten før du skal dra videre over Atlanterhavet, bør du ta en tur til Puerto La Luz. Men gjør den kort. Dersom du ikke har noe annet du skal gjøre i Las Palmas før du stikker over, enn å proviantere: STYR UNNA!

LAS PALMAS: Underveis ligger fortsatt i Las Palmas. Men etter fire uker med jobbing ser vi endelig slutten. Vi håper å være klare for avreise i løpet av noen dager.
Grangjøresegklaria
Her er forøvrig litt av listen over det vi har hatt å styre med de siste ukene:

# Skiftet autopilot
# Justert ut vindroret, lakket og skiftet ut pendelroret
# Renset vanntankene og stoppet en rørlekkasje
# Flyttet radarreflektorene opp i vantene
# Smurt og sjekket ror og trinser
# Kontrollert og dratt etter på kjølboltene
# Sjekket tilstanden til forstaget
# Skiftet olje og filtre på motoren
# Skiftet ut alle lanternepærer med LED-pærer
# Fått sydd bimini og sidetrekk, reparert letrekk
# Omorganisert og kjøpt nye reveliner
# Fikset stereoanlegget, dekkslyset og islanternen
# Hentet og installert satelittelefonen
# Montert ny komplett løygang til storseilbommen
# Kjøpt inn ny gass, dieseldunker, masse forskjellig verktøy og andre ting
# Ordnet ansvarsforsikring hos Pantaenius
# Skrevet og sendt ut rundt 20 forskjellige reportasjer til norske aviser og blader
# Skiftet ny 220 volts baderomskontakt på landstrømmen
# Vasket, luftet og omorganisert ombord.
# Montert 20 meter ekstra kjetting på ankrene
# Kjetting og låser til drivstoffkanner, dinghy og utenbordsmotor
# Montert 12-volts kjølevifter og -boks.
# Sjekket og skrubbet undervannsskrog, propell og ror
# I tillegg hundrevis av småting som er montert, justert, administrert og tilpasset ombord.

Las Palmas, 31.03.2007
DRO SAMME DAG VI KOM: Inga og Johan på don Quijote dro over Atlanteren den dagn vi kom til Las Palmas. Etter 26 døgn til havs kom de frem til Martinique forrige torsdag, mens dette skrives. I midten kubanske Armando på berømte Match Bar.

RO RO MIN BÅT: Rune og Morten fra S/Y Sunflower tar i ett tak etter at dinghyen vår ble fri for bensin. Vi lå for anker noen døgn først, og måtte gå i skytteltrafikk.
FAKTA OM KANARIØYENE:

# Kanariøyene er en øygruppe i havet vest for Vest-Sahara i Nord-Afrika. Øygruppen tilhører Spania, men har en stor grad av selvstyre. Hovedstaden er Las Palmas på Gran Canaria

# Det bor cirka 1,6 millioner mennesker på øygruppen.

# Turisme, fruktdyrking og fiskeri og er blant hovednæringsveiene.

# Det bor mange tusen nordmenn og skandinaver på Kanariøyene, og over en million skandinaver besøker Kanariøyene i løpet av en sesong. Spesielt på Gran Canaria og Lanzarote er det mange nordmenn.

# Valutaen som brukes er Euro. Bankkort aksepteres de fleste steder, på hoteller og supermarkeder, og det finnes minibanker overalt. Prisnivået på mat og drikke er under halvparten av i Norge.

(Kilder: Wikipedia)


FEST OMBORD: Vi har vært veldig sosiale i Las Palmas, og her er det bacalao-fest ombord på Underveis. Bacalaoen har vi hatt med oss fra Bergen, og oppskriften fikk vi hos Marilyn på Smøla. F.v. Ann Kristin og Morten på Sunflower, Petter William Andersen på Pauline av Bergen, og Paolo fra Minas Gerais midt i Brasil, på Leah. Med 26-fotingen Leah har Paolo seilt fra Frankrike, gjennom Middelhavet i fem år, og ut i Atlanterhavet. Han er nå på tur hjem til fjellbygda si i Brasil, men aner ikke når han kommer frem. En herlig fyr, som vi møtte for første gang i Safi i Marokko, og siden har møtt igjen mange ganger nedover.
BEST VED KAI: Akkurat ankommet Las Palmas, og vi tar marinaen i øyensyn. Ikke noe oppløftende, for å si det mildt. Og verre skulle det bli, mye verre. Men været var i hvertfall fantastisk!
FINNHVAL: På turen fra Lanzarote til Gran Canaria hørte Finn Olav plutselig prustelyder bak seg. Da han snudde seg, svømte denne 12 meter lange finnhvalen forbi oss. Den fortsatte noen hundre meter mens den pustet og sprutet, før den forsvant i dypet.
FUGLEPERSPEKTIV: Finn Olav har fått seg et par turer i masten under oppholdet vårt i Las Palmas. Nye lanternepærer, forstagsinspeksjon og reparasjon av vindinstrumentene er blant tingene vi har fått gjort, 13 meter over havoverflaten.
Da vi kom hit for noen uker siden, hadde vi mye som skulle gjøres ombord. Vi skulle ruste opp skuta, og vi skulle reparere ting som hadde gått i stykker i løpet av det første halvåret som har gått siden vi dro hjemmefra. I tillegg har vi frilanset og jobbet masse med å skaffe inn penger til den videre reisen. Vi visste at det ville bli travelt. Vi visste at i disse egnene skjer ikke alltid ting i dag eller i morgen. Men kanskje i neste uke. Men at vi skulle måtte vente i tre uker før verkstedet overhodet kunne fortelle oss at man ikke engang hadde åpnet autopiloten vår for å se hva som kunne være feil, var i overkant av selv det vi hadde ventet. Og slik fortsatte det.

Men vi har ikke bare jobbet på båten. Vi har gått rundt i byen, kjørt bil til Arguineguin og besøkt sjømannskirken der flere ganger. Vi har spist på restaurant, solt oss og hatt det fint. I tillegg har vi vært veldig sosiale. Det er utrolig mange seilere som kommer innom Kanariøyene, og vi har knytt masse nye og spennende kontakter, og truffet igjen kjente fra andre havner. Vi har hatt bacalao-selskap ombord i Underveis, og vi har vært rundt hos andre og spist, drukket og sludret til uti de små timer. Ikke minst har vi vært mye sammen med Morten og Ann Kristin på S/Y Sunflower av Gravdal, et meget hyggelig bekjentskap. Maken til gjestfrihet og hjelpsomhet skal du lete lenge etter. Uten dem hadde vi vært helt på bar bakke når vi kom hit. De har vist oss rundt til de forskjellige butikker og verksteder, og de har bidratt med masse gode råd. De har selv helrenovert S/Y Sunflower på 46 fot og seilt henne fra Azorene, så de vet hva de snakker om.

Sponsorer:
Samarbeidspartnere
Bidragsytere

R E P O R T A S J E R
ENGLISH
SEILDAMA: Ludmila fra Russland giftet seg og flyttet til Las Palmas for noen år siden. Hun har sydd ny bimini og sidetrekk til oss, og gjort noen reparasjoner. Hun er alltid blid!
THE BEST: Båtbutikken Rolnautic i Puerto La Luz er suveren med sitt utvalg og sin servicevennlighet. Her er det suverene Enrique som gliser dollargliset etter å ha solgt Rune en splitter ny autopilot. Enrique snakker engelsk, og uten hans serviceinnstiling hadde vi ikke kommet langt.
ALLTID BEREDT: Rune fotograferer og skriver artikler underveis. På sjømannskirkene rundt omkring er det mange spennende nordmenn å møte, som kan finne sin plass i lokalaviser og blader hjemme i Norge.
DUGNADSMENNENE: Jostein Seljelid (73) og Paul Dahlgren (69) fra hhv. Geilo og Fredrikstad har bodd i mange år på Lanzarote i store deler av året. De er ofte innom kirken og hjelper til.
BARNEKLUBB: Hver onsdag er det barneklubb på kirka i Arguineguin, og et tyvetalls barn spiser vafler, tegner og koser seg. Her er det f.v. Malin og Eline som smiler til fotografen.
TOÅRINGER: Ekteparet Guttorm og Siv-Tonje Tyssen fra Trøndelag jobber som ungdomsarbeidere ved kirken i Arguineguin.- Kjempespennende, sier de til underveis.net.
OVER ALT: SJømannskirken er over alt, og vi forsøker alltid å stikke innom dersom det er en i nærheten. Der spiser vi vafler, ringer gratis hjem med IP-telefon, surfer på nettet og slapper av. Ser dagsnytt, snakker norsk og leser VG og Dagbladet. Her fra Arguineguin på Gran Canaria
HØYKULTUR: Duoen A Corda fra drammen spilte konsert i kirken på Lanzarote når vi var der, og vi laget selvsagt en sak på dem.
REISTE UT: Ekteparet Aadland fra Stord reiste ut i tjenste for sjømannskirken etter å ha bodd på samme sted i 22 år og oppdratt fem barn.
EKSKLUSIVT: I marinaen Puerto Callero på Lanzarote var det ekslusivt. Selv pullertene var av blankpusset messing.
PÅ VAKT: Frontex heter en EU-styrke som skal passe på farvannene mellom Afrika og Kanariøyene. Hvert år drukner rundt 6000 mennesker under flukten fra Afrika og over. Marinestyrken Frontex har massivt nærvær ved øyene, og overalt ser man silhuettene av krigsskip i horisonten.
Men nå er vi mer enn klare for å stikke til sjøs igjen, tiden går. Og vi er allerede på overtid i forhold til hva vi hadde håpet på. Så når vi nå får fikset de siste småtingene ombord, er det en siste vask og lufting, proviantering og fylling av vann og diesel som gjenstår. Deretter tar vi farvel med Afrika og Kanariøyene, og setter kursen mot det forjettede land på den andre siden av horisonten i vest. Du verden som vi gleder oss.
Om oss
Sponsorer
Media om oss
Båten
Linker
Kontakt oss
Bilder
Prosjektet
Reiserute
Gjestebok